Jakt under Ihrâm

Imâm al-Husayn bin Mas´ûd al-Baghawî (d. 516)

Ma´âlim-ut-Tanzîl (2/64)

Allâh (´azza wa djall) sade:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْتُلُواْ الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ وَمَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاء مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ

Troende! Döda inte vilt då ni befinner er på vallfärd. Den av er som då med avsikt nedlägger vilt skall utge bot i kreatur, motsvarande vad han har dödat.”1

Det råder delade meningar om den aktuella avsikten. Mudjâhid och al-Hasan sade:

Det handlar om en person som jagar och dödar avsiktligt men glömmer bort att han är i Ihrâm. Att han jagar och vet att han är i Ihrâm saknar dom. Allâh får ta hand om honom. Den handlingen är för allvarlig för att kunna botgöras.”

Andra sade att det handlar om en person som jagar avsiktligt och dödar och vet att han är i Ihrâm – han måste bota.

Därtill råder det delade åsikter om djuret som dödas felaktigt. De flesta lärde anser att även det måste botgöras. az-Zuhrî sade:

Den som dödar avsiktligt påpekas i Qur’ânen, och den som dödar oavsiktligt påpekas i Sunnah.”

Sa´îd bin Djubayr sade:

Det är inte obligatoriskt att botgöra för att ha dödat vilt oavsiktligt. Botgörelsen är begränsad vid avsikt.”

وَمَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاء مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ

Den av er som då med avsikt nedlägger vilt skall utge bot i kreatur, motsvarande vad han har dödat.”

Det vill säga motsvarande sett till utseende, inte till värde.

15:95