Ivrig anklagelse mot Muhammad bin ´Abdil-Wahhâb

Ahmad al-Ghumârî sade:

Vet att de aktuella hadîtherna tillämpas på dessa utbrytare då de påminner om hadîtherna om Khawâridj. Även om de alla går ut ur religionen (خوارج عن الدين) och hundar i Elden, vilket profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade om dem, så är de uppdelade i två typer:

1 – En typ är känd för det namnet. De har beskrivits som tillgjorda och extrema i religionen och att vi skall se ned på våra böner och fasta i jämförelse med deras böner och fasta.

2 – Dagens vilsna (ملاحدة العصر). De har beskrivits som dumma och unga och kännetecknas av rakade huvuden.

När Satans horn dök upp i Nadjd mot slutet av 1000-talet och hans prövning blev utspridd, tillämpade alla lärde de hadîtherna på honom och hans anhängare, ty denna sorts avvikande Khawâridj hade inte funnits innan.”1

För det tredje: Allâh (ta´âlâ) sade:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

Troende! Om en människa som inte åtnjuter stadgat rykte [för tillförlitlighet] kommer till er med en upplysning, försök då reda ut [vad som är sanning], så att ni inte utan att inse det tillfogar [andra] skada och sedan måste ångra vad ni gjort.”2

I förordet nämner ju författaren att han tillhör dem som rättar sig efter Qur’ânen och Sunnah för att sedan avvika från dem båda gång på gång. Det här ämnet är ett exempel på hans avvikelse. Han har ju uppenbarligen inte alls försäkrat sig om Shaykh Muhammad bin ´Abdil-Wahhâb och folket i Nadjd. Istället har han bråttom med att anklaga dem för något som inte alls stämmer. Om han bara hade gjort som andra lärde och verkligen försäkrat sig om Shaykhen och folket i Nadjd, skulle han insett att varken Shaykhen eller de i Nadjd har något att göra med det som de vilsna beskyller dem för.

1Mutâbaqat-ul-Ikhtara´ât al-´Asriyyah, sid. 76

249:6