Inträde förbjudet utan tillstånd

Allâh (´azza wa djall) sade:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

Troende! Gå inte in i främmande hus utan att först ha gett er till känna och hälsat husets folk. Detta är bäst för er; detta sägs för att ni skall lägga det på minnet!”1

Denna ädla vers är ett uppenbart bevis för att det är förbjudet att gå in i någon annans hem utan tillstånd och fredshälsning. Allâhs ord:

لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ

Gå inte in i främmande hus…”

är en konkret förmenelse. En indicielös förmenelse tyder på förbud, enligt den korrekta åsikten och är en fastställd princip.

För det andra skall tillståndet bes om tre gånger. Varje gång skall besökaren säga:

السلام عليكم

Frid vare med er. Får jag komma in?”

Om han inte får tillstånd efter tre försök, återvänder han utan att fortvara be om tillstånd. Kring detta bör inga delade åsikter finnas, ty handlingen är bekräftad från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam).

al-Bukhârî (rahimahullâh) sade i sin ”as-Sahîh”: ´Alî bin ´Abdillâh berättade för oss: Sufyân berättade för oss: Yazîd bin Khasîfah berättade för oss, från Busr bin Sa´îd, från Abû Sa´îd al-Khudrî (radhiya Allâhu ´anh) som sade:

Jag satt tillsammans med Ansâr när Abû Mûsâ kom. Han verkade skräckslagen och sade: ”Jag bad ´Umar tre gånger om tillstånd utan att få tillstånd. Därför kom jag tillbaka.” De sade: ”Vad hindrade dig?” Han sade: ”Jag bad om tillstånd tre gånger utan att få tillstånd. Därför kom jag tillbaka. Jag hörde Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) säga: ”Om någon av er ber om tillstånd tre gånger utan att få tillstånd, skall han gå tillbaka.”2

124:27

2al-Bukhârî (6245) och Muslim (2153).