Ingen får säga att Allâh är överallt

Vi säger att betydelsen av Allâhs (ta´âlâ) ord:

مَا يَكُونُ مِن نَّجْوَى ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ

”När tre samlas till en hemlig överläggning är Han den fjärde.”1

är att Han vet deras tillstånd. Det är som när du skickar iväg en person till en stad och säger till honom:

”Slarva inte. Jag är med dig.”

Det du menar är att du är medveten om hans slarv. Ingen får säga att Allâh (subhânah) är överallt och inkarnerad i skapelsen när Han säger:

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى

”Den Nåderike har rest Sig över tronen”2

och:

إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ

”De goda orden stiger upp till Honom och den goda handlingen förhöjer dem.”3

Hur kan något stiga upp till Honom om det redan är med Honom? Hur kan änglarna och Anden stiga upp till Honom om Han redan är med dem?

158:7

220:5

335:10