Inga tal i samband med begravningar

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Madjmû´-ul-Fatâwâ (17/447-448)

Fråga:

Noble Shaykh Muhammad bin Sâlih al-´Uthaymîn – må Allâh bevara honom

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

I vissa trakter har begravningar efterträtts av att en person ställer sig upp och ber de närvarande att sätta sig ned och lyssna på hans tal där han uppmanar dem att hålla fast vid religionen. Därefter åkallar han för den döde medan de närvarande säger ”Âmîn” till hans åkallan. Vad är domen för det?

Svar:

بسم الله الرحمن الرحيم

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

Det som nämns i frågan är en ny innovation som inte förekom på profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och Salafs tid. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) varnade för innovationer och klargjorde att alla innovationer är villfarelser. Det är inte bekant att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) höll tal vare sig före eller efter begravningar. Det yttersta som kan nämnas i ämnet är det som Imâm Ahmad och Abû Dâwûd rapporterade från al-Barâ’ bin ´Âzib (radhiya Allâhu ´anh) som sade:

”Vi gick ut med Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) till en begravning av en man från Ansâr. När vi hade kommit fram såg vi att graven inte hade grävts än. Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) satte sig ned och så gjorde vi. Det var som att fåglar satt på våra huvuden. Han hade en pinne i handen som han grävde med i marken. Han lyfte på huvudet och sade: ”Sök skydd hos Allâh från straffet i graven.” Han sade så två eller tre gånger.”1

Beträffande åkallan för den döde, brukade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) säga efter en begravning:

”Be om förlåtelse och stabilitet för er broder; han frågas nu.”2

Inte heller brukade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) åkalla högt i följe av människor som sade ”Âmîn”. Tvivelsutan är Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) vägledning den bästa vägledningen. Om dessa innovationer vore bra skulle Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och hans följeslagare utfört dem innan oss. Därför ska våra bröder behandla sina levande och döda i enligt med profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och hans följeslagare väg. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

Föregångsmännen, de första av dem som utvandrade och hjälparna, och de rättsinniga som följde i deras spår – Allâh är nöjd med dem och de är nöjda med Honom: Han har i beredskap för dem lustgårdar, vattnade av bäckar, där de skall förbli till evig tid. Detta är den stora, den lysande segern.”3

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ

”I ALLÂHS sändebud har ni ett gott föredöme för alla som ser fram mot Allâh och den Yttersta dagen.”4

Må Allâh vägleda alla till uppriktiga avsikter och handlingar, och må Han skydda oss mot alla sorters prövningar. Han hör förvisso åkallan.

Muhammad bin Sâlih al-´Uthaymîn

1418-03-13

1Ahmad (4/287) och Abû Dâwûd (4751).

2Abû Dâwûd (3221).

39:100

433:21