Ibn Kathîr kommenterar Ibn Djarîr

Allâh (´azza w djall) sade:

وَلِلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ

”Öst och väst tillhör Allâh och vart ni än vänder er [finner ni] Allâhs ansikte.”1

Ibn Djarîr och andra sade:

”Allâh uppenbarade denna vers innan böneriktningen mot Ka´bah hade blivit obligatorisk. Han uppenbarade den för att lära Sin profet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och hans följeslagare att de kunde vända sig vart än de ville av öster och väster. Ty oavsett vald riktning så är Hans ansikte där och mot det hållet. Öster och väster tillhör Honom (ta´âlâ) och ingen plats undkommer Honom. Han sade:

 أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَا يَكُونُ مِن نَّجْوَى ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَى مِن ذَلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا

”Har du inte klart för dig att Allâh känner allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär? När tre samlas till en hemlig överläggning är Han den fjärde, och om fem samlas är Han den sjätte; och vare sig de är färre eller flera är Han med dem, var de än befinner sig.”2

Därefter avskaffades den versen med versen som ålade dem att vända sig mot den Heliga moskén.”

Så sade han. Apropå hans ord om att ingen plats undkommer Honom (ta´âlâ), så stämmer det om han syftar på att ingenting undkommer Hans (ta´âlâ) kunskap. Hans (ta´âlâ) kunskap omfattar ju allting. Men vad Hans (ta´âlâ) essens beträffar, så är den inte begränsad i någon skapelse. Fjärran är Allâh (ta´âlâ) från något sådant!

12:115

258:7