Hyllad tro

Shaykh-ul-Islâm Ahmad bin Taymiyyah (d. 728)

Kitâb-ul-Îmân, sid. 145

Allâh (´azza wa djall) sade:

وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا

Men den som har efterlivet för ögonen och som riktar hela sin strävan mot det och tror, sådana skall få sin strävan uppskattad.”1

Tron beröms bara när den är ackompanjerad med handlingar och inte om den saknar handlingar. När det klargörs att klander och straff drabbar den som inte handlar, framgår deras kontrovers som värdelös. Faktum är kontroversen är semantisk ehuru deras semantik är fel och avvikande från Qur’ânen och Sunnah. Skulle de därtill säga att tron inte påverkas negativt av uteblivna handlingar, faller de i konkret otro. Det sägs att vissa säger att Allâh har ålagt slavarna plikter utan att vilja att de efterlever dem och att uteblivna plikter inte skadar dem. Måhända är det Ghâlibiyyah som säger detta, ty de menar att ingen monoteist ska hamna i helvetet. Jag vet dock ingen särskild individ som säger det.

117:19