Hur bes begravningsbönen?

Fråga: Hur bes begravningsbönen?

Svar: Om den döde är av det manliga könet, oavsett ålder, ställer sig imamen vid hans huvud, säger Takbîr och läser al-Fâtihah. Det är också okej om han därtill skulle läsa ett kort kapitel. Faktum är att vissa lärda säger att det är Sunnah.

Därefter säger han en andra Takbîr och hyllar profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) på följande sätt:

اللهم صل عل محمد و على آل محمد كما صليت على إبراهيم و على آل إبراهيم إنك حميد مجيد.اللهم بارك على محمد و على آل محمد كما باركت على إبراهيم و على آل إبراهيم إنك حميد مجيد

”Allâh! Hylla Muhammad och Muhammads ätt liksom Du har hyllat Ibrâhîm och Ibrâhîms ätt. Dig tillhör allt lov och pris! Allâh! Välsigna Muhammad och Muhammads ätt liksom Du har välsignat Ibrâhîm och Ibrâhîms ätt. Dig tillhör allt lov och pris!”

Därefter säger han en tredje Takbîr och ber såsom profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) bad däribland:

اللَّهُمَّ ,اغْفِرْ لِحَيِّنَا وَمَيِّتِنَا ,وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَا ,وَصَغِيرِنَا وَكَبِيرِنَا ,وَذَكَرِنَا وَأُنْثَانَا,اللَّهُمَّ إنك تعلم منقلبنا ومثوانا ,مَنْ أَحْيَيْتَهُ مِنَّا فَأَحْيِهِ عَلَى الإِسْلامِ ، وَمَنْ تَوَفَّيْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى الإِيمَانِ

”Allâh! Förlåt våra levande och våra döda, våra närvarande och våra frånvarande, våra unga och våra gamla, våra män och våra kvinnor. Allâh! Du har sannerligen kunskap om våra handlingar i detta liv och om vår destination i livet efter detta. Allâh! Låt den av oss som Du låter leva leva utmed islam och låt den av oss som Du låter dö dö utmed tron.”1

اللهم اغفر له وارحمه وعافه واعف عنه وأكرم نزله ووسّع مدْخله واغسله بالماء والثلج والبرد ونقه من الخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس، اللهم أبدله داراً خيراً من داره، وأهلاً خيراً من أهله وزوجاً من زوجه اللهم أدخله الجنة وقه فتنة القبر وعذاب النار

”Allâh! Förlåt honom och benåda honom, skona honom och ha överseende med honom, ära hans boning och vidga hans mottagande. Tvätta honom ren från hans synder med vatten, snö och hagel. Rena honom från hans synder såsom det vita tyget renas från smuts. Ge honom ett hem som är bättre än hans tidigare hem, ett hushåll som är bättre än hans tidigare hushåll och en hustru som är bättre än hans tidigare hustru. För in honom i paradiset och skydda honom mot straffet i graven och straffet i Elden.”2

اللهم لا تحرمنا أجره ولا تفتنـا بعـده و اغفر لنا و له

”Allâh! Beröva oss inte hans belöning och pröva oss inte efter honom. Förlåt oss och honom.”3

Samt andra böner som är rapporterade från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam).

Därefter säger han en fjärde Takbîr. Därefter säger vissa lärda att man säger:

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

”Herre! Ge oss det goda i detta liv och det eviga livets goda och förskona oss från Eldens plåga!”

Det är okej att göra en femte Takbîr eftersom det har bekräftats från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam)4. Det skall rentav göras ibland därför att det är bekräftat från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Det som har bekräftats från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) skall praktiseras utmed rapporteringen. Således gör man en handling en gång och en annan handling en annan gång ehuru fyra Takbîrât är de mest förekommande.

Efter det görs en Taslîm till höger.

Om den döde är av det kvinnliga könet, ställer sig imamen vid hennes midja och inte vid hennes huvud. Begravningsbönen för kvinnan bes som för mannen.

Om de döda är flera stycken, skall de ligga i ordnade rader; de könsmogna männen skall ligga längst fram. Bakom dem skall minderåriga pojkar ligga, bakom dem skall könsmogna kvinnor ligga och bakom dem skall minderåriga flickor ligga. Utmed den här ordningen skall det manliga könet, oavsett ålder, ligga framför kvinnan i den bemärkelsen att det är närmast imamen.

Vad beträffar deras huvuden, så skall männens huvuden placeras i jämnhöjd med kvinnornas midjor så att imamen står föreskrivet i förhållande till dem.

1Ahmad (2/368), Abû Dâwûd (3201), at-Tirmidhî (1024), Ibn Mâdjah (1498) och al-Hâkim (1/358) som autentiserade den och adh-Dhahabî höll med.

2Muslim (963).

3Ahmad (4/79), Abû Dâwûd (3201) och Ibn Mâdjah (1498).

4Muslim (957).