Högheten över tronen är specifik

Är resningen en allmän höghet över alla skapelser eller en specifik höghet över enbart tronen? Den är specifik över tronen. Om resningen hade varit allmän skulle det varit korrekt att säga att Han även har rest Sig över jorden, himlarna, träden och människorna. Han är ju ovanför dem sett till den allmänna betydelsen. Den här högheten är alltså särskilt relaterad till tronen. Således begränsade Allâh (ta´âlâ) den och sade:

إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ

”Er Herre är helt visst Allâh, som har skapat himlarna och jorden under sex dagar.”

Han var redan ovanför dem när Han skapade dem:

ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ

”Därefter reste Han sig över tronen.”1

Detta är den specifika högheten.

Vad som klargör skillnaden mellan allmän och specifik höghet är att du sätter dig på en stol uppe på taket. Därmed är du både ovanpå stolen, ovanpå taket och ovanför alla som är under taket. Men vilken höghet är specifik och förknippad med stolen i det här fallet? Din höghet över stolen. Därför säger man att du satte dig på stolen och inte på taket. Du är dock ovanpå taket. Alltså är resningen över tronen en specifik höghet och ingen allmän dito.

110:3