Grovt fel som ska ignoreras

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Ahkâm min al-Qur’ân al-Karîm (1/311)

Allâh (´azza wa djall) sade:

بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ

Himlarna och jorden är Hans verk och när Han beslutar att något skall vara säger Han endast till det: ”Var!” – och det är.”1

Versen bekräftar Allâhs ord, att Han ordar och att Hans ord består av bokstäver. Ty Han sade:

كُن

”Var!”

Det ordet består av bokstäver.

Också avvisar versen dem som hävdar att Allâhs (´azza wa djall) tal och ord är en betydelse som upprätthålls av Hans essens. Därtill säger de att Hans tal varken består av bokstäver eller är hörbart. Alltså upprätthålls Hans tal av Hans essens och det som är hörbart är enkom ett uttryck av Allâhs tal och inte Allâhs tal i själva verket. Tvivelsutan är den ideologin ett stort och grovt fel. Detta eftersom själsligt tal kallas inte för tal oinskränkt utan måste inskränkas. Bevis på det är Allâhs (ta´âlâ) ord:

وَيَقُولُونَ فِي أَنفُسِهِمْ لَوْلَا يُعَذِّبُنَا اللَّهُ بِمَا نَقُولُ

… och säger till sig själva: ”Varför straffar inte Allâh oss för det vi säger?”2

Med andra ord är oinskränkt tal både hörbart och bestående av bokstäver. Allâh (ta´âlâ) sade om Mûsâ (´alayhis-salâm):

وَكَلَّمَ اللّهُ مُوسَى تَكْلِيمًا

Och Mûsâ som Allâh talade med ett verkligt tal.”3

وَنَادَيْنَاهُ مِن جَانِبِ الطُّورِ الْأَيْمَنِ وَقَرَّبْنَاهُ نَجِيًّا

Vi kallade på honom från berget Sinais högra sida och drog honom intill Oss i en hemlighetsfull gemenskap.”4

Att Allâhs (´azza wa djall) tal består av bokstäver och hörbar röst är Salafs och senare imamers dogm och alla andra åsikter ska bara ignoreras.

12:117

258:8

34:164

419:52