Gå tillbaka efter det tredje försöket

Allâh (´azza wa djall) sade:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

Troende! Gå inte in i främmande hus utan att först ha gett er till känna och hälsat husets folk. Detta är bäst för er; detta sägs för att ni skall lägga det på minnet!”1

al-Bukhârî (rahimahullâh) sade i sin ”as-Sahîh”:

´Alî bin ´Abdillâh berättade för oss: Sufyân berättade för oss: Yazîd bin Khasîfah berättade för oss, från Busr bin Sa´îd, från Abû Sa´îd al-Khudrî (radhiya Allâhu ´anh) som sade:

Jag satt tillsammans med Ansâr när Abû Mûsâ kom. Han verkade skräckslagen och sade: ”Jag bad ´Umar tre gånger om tillstånd utan att få tillstånd. Därför kom jag tillbaka.” De sade: ”Vad hindrade dig?” Han sade: ”Jag bad om tillstånd tre gånger utan att få tillstånd. Därför kom jag tillbaka. Jag hörde Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) säga: ”Om någon av er ber om tillstånd tre gånger utan att få tillstånd, skall han gå tillbaka.”2

Om besökaren är säker på att de boende har hört honom, måste han gå tillbaka. När de hör och likväl inte låter honom komma in, betyder det att han inte får komma in. Den autentiska Sunnah klargör att tillståndet inte skall sökas fler än tre gånger tvärtemot vissa lärdas åsikt som säger att man får be om tillstånd fler än tre gånger.

Detsamma gäller om besökaren inte vet ifall de boende har hört honom eller inte efter den tredje gången. Bevisen nämner nämligen ingenting om de boende har hört honom eller inte.

Om han vet att de inte har hört honom, så anser jag fortfarande att han skall gå tillbaka efter den tredje gången. Han skall gå tillbaka utmed de allmänna bevisen.

124:27

2al-Bukhârî (6245) och Muslim (2153).