Fyra frånskilda kvinnors brudgåvor

Det finns fyra sorters frånskilda kvinnor i förhållande till brudgåvan:

1 – Frånskild kvinna som har varit i enrum med maken och fått sin brudgåva bestämd. Det är hon som nämns i föregående vers. I detta fall får mannen inte ta något av det han gett henne i brudgåva och hennes vänteperiod upphör efter tre månadsperioder.

2 – Frånskild kvinna som varken varit i enrum med maken eller fått sin brudgåva bestämd. Det är hon som nämns i denna vers:

لاَّ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَاء مَا لَمْ تَمَسُّوهُنُّ أَوْ تَفْرِضُواْ لَهُنَّ فَرِيضَةً وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدْرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ

Ni gör ingenting klandervärt om ni skiljer er från en kvinna, om ni ännu inte har rört henne och inte heller bundit er för brudgåvan. Men ge henne skälig ersättning – den förmögne vad han förmår och den som lever i små omständigheter vad han förmår.”1

Hon skall inte få någon brudgåva, hon skall få en gåva. I ”al-Ahzâb” klargörs också att kvinnan som skils innan enrum saknar vänteperiod.

3 – Frånskild kvinna som inte varit i enrum med maken men fått sin brudgåva bestämd. Hon omnämns i Hans (subhânah) ord:

وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ

Och om ni skiljer er från en kvinna som ni inte har rört men brudgåvan redan har fastställts, ge henne då hälften av det fastställda beloppet.”2

4 – Frånskild kvinna som varit i enrum med maken men inte fått sin brudgåva bestämd. Hon nämns i Hans (ta´âlâ) ord:

فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً

Och liksom ni vill njuta av vad [er hustru] skänker er skall ni ge henne den föreskrivna brudgåvan.”3

Vidrörningen i versen:

قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ

… som ni inte har rört…”

syftar på samlag. Ibn Mas´ûd läste:

قَبْلِ أَن تَجامعوهن

… som ni inte har haft samlag med…”

12:236

22:237

34:24