Förbjudet att utöka Ahl-ul-Bid´as antal

´Allâmah Muqbil bin Hâdî al-Wâdi´î (d. 1422)

Qam´-ul-Mu´ânid, sid. 292-293

Mig veterligen saknas bevis för särskild dyrkan i Radjab. Det som görs specifikt i anslutning till Radjab är innovation. Profeten (sallâ Alllâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Den som utför en handling som inte stämmer överens med vår angelägenhet, får den avvisad.”1

Det finns flera innovationer i samband med Radjab. Kvinnorna hos oss hyllar månaden som högtidernas högtid och månadens första fredag. Detsamma kan sägas om innovationen relaterad till firandet av natten till Natt- och Himmelsfärden, natten till 27:e Radjab. Datumet för Natt- och Himmelsfärden är inte alls bekräftat, vilket nämns i ”Tabyîn-ul-´Adjab fî Fadhli Radjab”. De som spenderar pengar på dessa tillställningar kommer att stå till svars för dem framför Allâh. Abû Barzah al-Aslamî (radhiya Allâhu ´anh) berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Slavens fötter kommer inte att förflyttas på Domedagen förrän han frågas om fyra saker: om hans liv och hur han har tillbringat det, hans kunskap och hur han har praktiserat den, hans egendom och hur han har tjänat den och var han har spenderat den och hans kropp och hur han har använt den.”2

Detsamma gäller den tid och den kropp som han brukar den natten. Sûfiyyahs innovationer har angripit islam och banat vägen för kommunister och andra partier. Det är förbjudet för en muslim att närvara vid sådana innovationer. Det är ju inte tillåtet att utöka Ahl-ul-Bid´as antal. Det är förbjudet för en muslim att medverka på sådant här. Den som gör det medverkar om osanning och stödjer osanning. Muslimerna är i själva verket ålagda att fördöma sådant. Allâh (´azza wa djall) sade:

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

”Och bli till en gemenskap av människor som uppmanar varandra att göra gott och anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt. Dem skall det gå väl i händer.”3

لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ كَانُواْ لاَ يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ

”För deras trots och deras ständiga överträdelser förbannade Dâwûd och ´Îsâs, Maryams son, de otrogna bland Israels barn. Den ene försökte inte avhålla den andre från att begå de onda handlingar som de begick; ja, de handlade förkastligt!”4

Det obligatoriska är att fördöma dem, inte att närvara och välsigna deras innovativa samlingar som lockar från Allâh. Muslimer innoverar aldrig en innovation utan att de utelämnar en motsvarande mängd av Allâhs sändebuds (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah.

1Muslim (1718).

2Autentisk enligt al-Albânî i ”Sahîh-ut-Targhîb wat-Tarhîb” (1/162).

33:104

45:78-79