För väldig för att vara överallt

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

وَهُوَ اللّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهرَكُمْ وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ

”Men Han är Allâh i himlarna och på jorden; Han känner det som ni hemlighåller lika väl som det ni öppet visar och Han vet vad ni förtjänar [med era handlingar].”1

Du skall veta att Djahmiyyahs argumentation med den här versen för att Allâh är överallt och på jorden är en klar villfarelse och ignorans om Allâh (ta´âlâ). Alla världens saker och ting är för små och oansenliga för att himlarnas och jordens Herre skall vara inkarnerad i någon av dem. Han är ju större än allting annat och högre än allting annat. Han omfattar allting och inget omfattar Honom. Himlarna och jorden i förhållande till Hans (djalla wa ´alâ) hand är mindre än vad ett senapsfrö är i vår hand. Kan man säga att mannen som har ett senapsfrö i sin hand är inkarnerad i fröet? Aldrig – och Allâh tillkommer den högsta beskrivningen! Fröet är för litet och oansenligt för det.

När du vet det skall du veta att Allâh är större än allting, väldigare än allting, omfattar allting, inget omfattar Honom och inget är ovanför Honom:

لَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ وَلَا أَصْغَرُ مِن ذَلِكَ وَلَا أَكْبَرُ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ

”Ingenting i himlen eller på jorden, [även om det bara har] ett stoftkorns vikt, undgår Honom och ingenting finns, vare sig mindre eller större än detta, som saknas i en klar bok.”2

Fri från brister och högt upphöjd är Han! Vi klarar inte av att lovprisa Honom som sig bör. Han är som Han själv har prisat Sig:

يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا

”Han vet allt vad de kan veta och allt som är dolt för dem, men de kan inte nå Honom med [sin] kunskap.”3

16:3

234:3

320:110