För mannen att tänka på när han ska återhämta sin fru

Hâfidh Ahmad bin al-Husayn al-Bayhaqî (d. 458)

Ahkâm-ul-Qur’ân (1/225-226)

ash-Shâfi´î (rahimahullâh) sade om Allâhs (´azza wa djall) ord:

وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَٰلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا

Deras makar har full rätt att låta dem återvända, om de önskar förlikning.”1

Skilsmässans förlikning heter återhämtning – och Allâh vet bättre. När en fri man skiljer sig från sin fru efter enrum, en eller två gånger, har han rätt att ta tillbaka henne så länge inte hennes vänteperiod hinner gå ut. Det påvisas i Allâhs (´azza wa djall) skrift.”

Han sade om Allâhs (´azza wa djall) ord:

وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النَّسَاء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلاَ تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لَّتَعْتَدُواْ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ

Då ni har skilt er från er kvinnorna och deras vänteperiod närmar sig slutet, skall ni antingen ta dem tillbaka eller också ge dem fri, allt enligt god sed. Men ni får inte hålla dem kvar för att skada dem. Den som handlar så begår orätt mot sig själv.”2

När deras vänteperiod går mot sitt slut, ska ni antingen ta dem tillbaka rättmätigt eller också låta dem vara, så att deras vänteperiod löper ut rättmätigt. Han förbjöd dem att behålla dem för att skada dem.”

12:228

22:231