Endast en Djahmî negerar detta

Angående hans invändning att bevisen för resningen utesluter inte Hans resning över alla andra skapelser, så har Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ah alltid varit enade om att det inte är tillåtet att beskriva Allâh med mer än det som Han har beskrivit Sig själv samt det som Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) har beskrivit Honom. Den som beskriver Honom med mer än så är en Djahmî som talar om Allâh utan kunskap.

Han (subhânah) har nämnt Sin resning över Sin tron på sju platser i Qur’ânen: al-A´râf, Yûnus, ar-Ra´d, Tâ Hâ, al-Furqân, as-Sadjdah och al-Hadîd. Inte en enda gång sade Han att Han har rest Sig över någonting annat än tronen. Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) har inte heller sagt det. Därmed vet man att det inte tillhör Hans egenskaper som Han får beskrivas med. Den som inför en egenskap som varken nämns i Qur’ânen eller Sunnah är en Djahmî som talar om Allâh utan kunskap.

Allâh (ta´âlâ) har sagt:

تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ

”Till Honom stiger änglarna och den heliga ingivelsens ande upp under en dag vars längd är femtiotusen år.”1

إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ

”De goda orden stiger upp till Honom.”2

يَخَافُونَ رَبَّهُم مِّن فَوْقِهِمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُون

”De fruktar sin Herre ovanför dem och gör vad de är befallda att göra.”3

يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ

”´Îsâ! Jag skall kalla dig till Mig och Jag skall upphöja dig till Mig.”4

بَل رَّفَعَهُ اللّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا

”Nej, Allâh upphöjde honom till Sig; Allâh är allsmäktig, vis.”5

وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

”Han är den Höge, den Väldige.”6

هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ

Han är den Höge, den Store.”7

Höghet i form av position, makt och essens. Han får inte beskrivas med mer än så, ty Hans (ta´âlâ) egenskaper är fullkomliga. Han besitter den absoluta fullkomligheten inom alla egenskaper som Han har beskrivit Sig själv med och som Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) har beskrivit Honom med. Han (ta´âlâ) sade:

رَفِيعُ الدَّرَجَاتِ ذُو الْعَرْشِ

”Han, Herren till tron, är höjd högt över ranger och grader.”8

Han nämnde tronen i samband med den här egenskapen. Vad som också bevisar Hans (ta´âlâ) höghet är Hans ord:

تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِن فَوْقِهِنَّ

”Himlarna är nära att rämna ovanifrån.”9

I samband med Allâhs (ta´âlâ) ord:

هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

”Han är den Förste och den Siste; Han är den Uppenbare och den Dolde och Han har kännedom om allt.”10

sade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

”Du är den Förste; det finns ingen före Dig. Du är den Siste; det finns ingen efter Dig. Du är den Uppenbare; det finns ingen över Dig. Du är den Dolde; det finns ingenting som är dolt för Dig.”11

Hans ord ”det finns ingen över Dig” är ett konkret uttalande om att Han (ta´âlâ) är ovanför alla skapelser. Det är det som har rapporterats från följeslagarna, efterföljarna, Qur’ân-tolkarna och andra. Dessutom sade Han (ta´âlâ):

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى

”Den Nåderike har rest Sig över tronen.”12

Verbetاسْتَوَى betyder befästa, resa sig och upphöja sig. De har alla en och samma betydelse. Endast en hednisk Djahmî negerar detta.

170:4

235:10

316:50

43:55

54:158

642:4

722:62

840:15

942:5

1057:3

11Muslim (2713).

1220:5