En unik kvinna

Imâm Muhammad bin ´Alî ash-Shawkânî (d. 1250)

Fath-ul-Qadîr (1/505)

Allâh (´azza wa djall) sade:

فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنثَى وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالأُنثَى وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وِإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

”Och då hon fött barnet sade hon: “Herre, jag har fött en dotter – fastän Allâh noga visste vad hon hade framfött; ett gossebarn är inte som ett flickebarn – och jag har gett henne namnet Maryam och jag ber Dig skydda och bevara henne och hennes efterkommande mot Djävulen, den utstötte.”1

Abû Bakr och Ibn ´Âmir läste versen som:

ُوَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَت

”… fastän Allâh noga visste vad jag hade framfött…”

I så fall är det hennes ord där hon underkastar sig Allâh, ödmjukar sig inför Honom och frikänner Honom från att något skulle vara dolt för Honom. Majoriteten läste versen som:

وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ

”… fastän Allâh noga visste vad hon hade framfött…”

I så fall är det Allâhs ord där Han förstorar, aktar och ärar det nyfödda barnets status och rang, ty modern blev ledsen och bedrövad. Det till trots skulle Allâh göra den nyfödda dottern och hennes son till ett tecken till världarna och en tankeställare till tänkarna. Han skulle göra henne unik.

13:36