En fullkomlig lydnad och underkastelse

Imâm Ismâ´îl bin Kathîr ad-Dimashqî (d. 774)

Tafsîr al-Qur’ân al-´Adhîm (1/252)

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنتَ عَلَيْهَا إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ وَإِن كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلاَّ عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللّهُ

Den böneriktning som du förut iakttog gav Vi dig enbart för att skilja dem som följer sändebudet från dem som vänder honom ryggen. Detta har varit svårt utom för dem som vägleds av Allâh.”1

Allâh (ta´âlâ) sade till Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) att Han ändrade böneriktningen från Jerusalem till Ka´bah för att skilja på tillståndet hos dem som följde och lydde honom och vände sig mot samma håll från de människor som vände honom ryggen och avföll från hans religion. Även om det är svårt att byta böneriktning, besvärar det inte dem som vägleds av Allâh och övertygat bekräftar sändebudet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och vet att hela hans budskap är tvivelsutan sanning och att Allâh gör och dömer vad Han vill. Han får ålägga Sina slavar vad Han vill och Han får avskaffa vad Han vill. Hans visdom är fulländad och Hans argument är slående inom allting. Däremot ska folk med sjuka hjärtan alltid börja tvivla så fort någonting nytt inträffar. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَإِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُم مَّن يَقُولُ أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَذِهِ إِيمَانًا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُواْ فَزَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَهُمْ يَسْتَبْشِرُونَ

När ny sura uppenbaras säger några av dem: ”Vem av er har känt sin tro stärkas genom detta?” De troendes tro däremot växer och därför gläds de.”2

قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاء وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى

Säg: ”Den ger alla som vill tro vägledning och bot; men för dem som inte vill tro har öronen täppts till och den känns som blindhet.”3

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا

MED QUR’ÂNEN uppenbarar Vi det som är läkedom och nåd för de troende, men för syndarnas del uttökar den bara deras marsch mot undergången. ”4

Därför tillhörde de som tveklöst bekräftade och följde sändebudet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) i sakfrågan de bästa följeslagarna. Vissa säger till och med att de första föregångsmännen bland Utvandrarna och Hjälparna var just de följeslagare som bad både mot Jerusalem och Ka´bah. al-Bukhârî sade: Musaddad berättade för oss: Yahyâ berättade för oss, från Sufyân, från ´Abdullâh bin Dînâr, från Ibn ´Umar som sade:

Medan vi bad morgonbönen i Qubâ’-moskén kom en man och sade: ”Qur’ânen har uppenbarats för profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och han har befallts att vända sig mot Ka´bah. Vänd er därför mot den.” De vände sig mot Ka´bah.”

Muslim återberättade den via ett annat håll från Ibn ´Umar. at-Tirmidhî rapporterade den via Sufyân ath-Thawrî vars formulering säger att de befann sig i Rukû´ när de fick beskedet och vände sig mot Ka´bah i samma position. Detsamma rapporterar Muslim från Hammâd bin Salamah, från Thâbit, från Anas. Det bevisar deras fullkomliga lydnad gentemot Allâh och Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och deras underkastelse gentemot Allâhs (´azza wa djall) påbud. Må Allâh vara nöjd med dem allihopa!

12:143

29:124

341:44

417:82