Egenskapen som följeslagarna var oense om

Det har bekräftats autentiskt hos al-Bukhârî och Muslim via Abû Sa´îd al-Khudrî (radhiya Allâhu ´anh) att Allâh (ta´âlâ) kommer att visa Sig för Sina slavar på Domedagen:

”Han kommer att vara avskärmad, sedan visar Han Sig. Han kommer att blotta Sittساقه/skenben och de kommer att titta på Honom.”1

Det enda som står i Qur’ânen är ordetساق/skenben utan tillskrivning. Således uppstod meningsskiljaktigheten; är skenbenet en egenskap eller inte?

Jag känner inte till att följeslagarna var oeniga om någon egenskap som nämns i Qur’ânen frånsett den här versen därför att den nämns utan tillskrivning:

يَوْمَ يُكْشَفُ عَن سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ

”Den Dag då ett smalben blottas och de kommer att uppmanas att falla ned men förmår inte göra det.”2

De som säger att smalbenet är en egenskap säger om det liksom de säger om Allâhs (ta´âlâ) ord:

مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ

”Vad avhöll dig från att falla ned inför den som Jag har skapat med Mina händer?”3

وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ

”Men din Herres ansikte förblir i evighet i Sitt majestät och Sin härlighet.”4

Det bekräftas med egenskaperna. Dock är det obligatoriskt att tro på att Herren (´azza wa djall) inte jämförs med någon:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

”Ingenting är som Han – Han som hör allt, ser allt.”5

1al-Bukhârî (4919) och Muslim (183).

268:42

338:75

455:27

542:11