Drömtydning – en föreskriven kunskap

´Allâmah ´Abdur-Rahmân bin Nâsir as-Sa´dî (d. 1376)

Taysîr-ul-Karîm, s. 410

Allâh (´azza wa djall) sade:

لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ ۗ

”I deras berättelser ligger förvisso lärdomar för människor som har förstånd.”1

Till de lärdomarna hör att drömtydning hör till de föreskrivna kunskaperna, att det är belöningsvärdigt att lära den och lära ut den och att drömtydarens drömtydning inkluderas till utslag. Ty Yûsuf (´alayhis-salâm) sade:

قُضِيَ الأَمْرُ الَّذِي فِيهِ تَسْتَفْتِيَانِ

”I detta som ni begärde att jag skulle förklara, har den oåterkalleliga domen fallit.”2

Dessutom sade kungen:

أَفْتُونِي فِي رُؤْيَايَ إِن كُنتُمْ لِلرُّؤْيَا تَعْبُرُونَ

“Upplys mig, ni rådmän, om min dröm, om ni är skickliga i att tyda drömmar!”3

Även ynglingen sade till Yûsuf (´alayhis-salâm):

أَفْتِنَا فِي سَبْعِ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ

“Upplys oss om sju feta kor som äts upp av sju magra…”4

Med det sagt är det inte tillåtet att tyda drömmar utan kunskap.

112:111

212:41

312:43

412:46