Dricker blod i medicinskt syfte

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Madjmû´-ul-Fatâwâ (17/31-32)

Fråga: Vissa människor som blir bitna av hundar eller rävar går till en stam för att dricka eller köpa av deras blod i medicinskt syfte. De vet att Allâh ensam botar men argumenterar med att det inte finns någon annan lämplig medicin. En kvinna till och med ger blod i detta syfte. De säger att sändebudet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) gästade dem och att de ärade honom varvid han bad för att deras blod skulle vara ett botemedel. Stämmer det?

Svar: Det stämmer inte. Det är allom bekant att folk dricker stammens blod i medicinskt syfte, men handlingen är inte tillåten ur ett religiöst perspektiv. Ty blod förbjuds i Qur’ânen. Allâh (ta´âlâ) sade:

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ

”FÖRBJUDET för er är kött av självdöda djur och blod och svinkött och sådant som har slaktats i ett annat namn än Allâhs.”1

قُل لاَّ أَجِدُ فِي مَا أُوْحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ

”Säg: ”I det som har uppenbarats för mig finner jag ingenting ätbart som är förbjudet utom självdöda djur, spillt blod eller svinkött – det är orent – eller det som i synd offrats till någon annan än Allâh.”2

Om det är förbjudet så är det inte heller något botemedel. Allâh har inte låtit samfundets botemedel finnas i det som Han har förbjudit för det. Därför förbjuder vi denna medicinering och betraktar den som grundlös. Numera har Allâh öppnat flera vägar för medicin och blodrensning. De får gå till sjukhuset för att rena sina blod eller behandlas för betten.

15:3

26:145