Domen för att dricka efter böneutropet till Fadjr

Publicerad: 2013-01-26
Talare: Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn
Källa: Fiqh-ul-´Ibâdât sid. 253

 

Fråga: Är den fastandes fasta giltig om han dricker efter att ha hört böneutropet till Fadjr?

Svar: Om den fastande dricker efter att ha hört böneutropet till Fadjr och om böneutroparen ropar till bön först efter att han har fått klart för sig att det är gryning, är det inte tillåtet för den fastande att äta eller dricka. Men om böneutropet lyder innan han har fått klart för sig att det är morgon, är det tillåtet att äta och dricka till dess att han får klart för sig att det är morgon. Allâh (ta´âlâ) sade:

فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ”

“Så nu kan ni ha sexuellt umgänge med dem och söka det som Allâh skrivit åt er; och ni får äta och dricka till dess att den vita strimman av gryningsljuset kan urskiljas mot nattens mörker.”” (2:187)

Och profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

“”Under natten ropar Bilâl till bön. Ät och drick till dess att Ibn Umm Maktûm ropar. Han ropar sannerligen inte till bön förrän gryning.””

Därför bör böneutroparna vara noggranna när de ropar till bön till Fadjr, så att de inte ropar till bön förrän det har klargjorts för dem att det är gryning eller att de är säkra på det med hjälp av korrekta tider. Det är viktigt att ta hänsyn till detta så att de inte lurar folket och förbjuder dem
det som Allâh har tillåtit för dem. Dessutom innebär liknande fel att de förklarar det vara tillåtet att be Fadjr innan dess tid.