Djahmiyyahs förhållande till egenskapsrelaterade bevis

Det är bevittnat att varje förnekande Djahmî tillhör dem Allâh berättade om när Han sade:

أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ

HUR SER du på den som gör sina egna passioner till gud? Allâh har låtit honom gå vilse utmed kunskap och tillslutit hans öron och förseglat hans hjärta och bundit för hans ögon. Vem kan vägleda honom efter Allâh? Skall ni inte tänka över?”1

Ty de försöker försvaga egenskapsrelaterade hadîther på alla illegitima sätt och vis. Precis så gjorde denne förnekare2. Han försvagade en imam lögnaktigt och struntade i alla andra pålitliga återberättare som också återberättat hadîthen. Inte heller brydde han sig om att egenskapen nämns i andra hadîther som rapporteras av bland andra al-Bukhârî och Muslim, vilka får läsaren att försäkra sig om att egenskapen verkligen är en av Allâhs (ta´âlâ) egenskaper. Samma sak gör han med alla andra egenskapsrelaterade hadîther; antingen försvagar han dem eller också förnekar han dem genom att tolka dem. Egenskapsrelaterade verser som tar upp Allâhs ankomst, höghet och resning bemöter han likadant och efterapar al-Kawtharî och andra Djahmiyyah – må Allâh ge dem vad de förtjänar!

145:23