Det skadligaste som finns för människan

Imâm Ibn-ul-Qayyim (rahimahullâh) sade:

”Det skadligaste som finns för människan är att hon slarvar, låter bli att rannsaka sig själv, tar lätt på allting och ser mellan fingrarna på saker och ting. Det leder till en undergång. Så fungerar de lurade. De blundar för konsekvenserna, ser mellan fingrarna och förlitar sig på förlåtelse. Följaktligen låter de bli att rannsaka sig själva och tänka på konsekvenserna.”1

إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ

”Allâhs löfte är sanning. Låt er då inte förledas av det jordiska livets [lockelser] och låt inte Djävulen föra er bakom ljuset vad gäller Allâh.”2

Det jordiska livet lurar och Satan lurar. Akta dig för dem båda.

Imâm Ibn-ul-Qayyim sade:

”De blundar för konsekvenserna, ser mellan fingrarna och förlitar sig på förlåtelse.”

Det är farligt att man förlitar sig på förlåtelse och hopp och säger att Allâh är förlåtande och nådig. Visst är Allâh förlåtande och nådig, men Hans straff är också strävt. Varför tillämpar du en aspekt och lämnar en annan?

وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِّلنَّاسِ عَلَى ظُلْمِهِمْ وَإِنَّ رَبَّكَ لَشَدِيدُ الْعِقَابِ

”Din Herre har förlåtelse i beredskap för människorna trots den orätt de begår – men din Herre straffar med stränghet.”3

Tillämpa versen med dess båda aspekter. Ta inte bara en av dem. Ta inte bara straffet; så gör Khawâridj. Ta inte bara hoppet; så gör Murdji’ah. Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ah kombinerar rädslan och hoppet. De hoppas utan att förlita sig på hoppet, de räds utan att försumma ånger och bön om förlåtelse. Därför sade Han (subhânah) om profeterna:

إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ

”De var alltid beredda att göra gott och ödmjukade sig inför Oss med hopp och fruktan och visade stor undergivenhet.”4

De kombinerade hopp och fruktan. De som bara går efter rädslan är Khawâridj och de som bara går efter hoppet är Murdji’ah – och båda sekterna är vilsna.

1Ighâthat-ul-Lahfân (1/62).

231:33

313:6

421:90