Det är inte tillåtet att stödja Djamâ´at-ut-Tablîgh

Så länge inte Djamâ´at-ut-Tablîghs kall är baserat på Qur’ânen och Sunnah, gör de större skada än nytta. Sålunda är det inte tillåtet att stödja dem med det som håller på med. Således råder jag dem alltid att sitta i moskéerna och först och främst lära sig läsa Qur’ânen. De vet inte hur man läser Qur’ânen. För det andra skall de fundera över Qur’ânen. För det tredje skall de förstå sig på Sunnah. När det kommer till detta är de precis som al-Ikhwân al-Muslimûn; den här är Hanafî, den här är Shâfi´î, den här är Mâlikî, den här är Hanbalî och kanske finns det någon som är Shî´î och Râfidhî. Det enda syftet är att samla människor utmed ordspråket i Shâm:

”Vilken religion man än har, hjälper Allâh en.”

Men att låta sig dömas av Qur’ânen och Sunnah som Allâh (ta´âlâ) sade om:

فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً

”Och om ni råkar i tvist om något, överlåt då avgörandet åt Allâh och sändebudet, om ni tror på Allâh och den Yttersta dagen. Detta är bäst och det [gynnar] en riktig och lycklig utgång.”1

1 4:59