Den Uppenbare och den Dolde

Allâh (ta´âlâ) sade:

هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

”Han är den Förste och den Siste; Han är den Uppenbare och den Dolde och Han har kännedom om allt.”1

Abû Sulaymân al-Khattâbî sade:

هُوَ الْأَوَّلُ

”Han är den Förste…”

Den Förste är Han som föregår allting:

وَالْآخِرُ

”… och den Siste…”

Han som är kvar när skapelsen har upphört:

وَالظَّاهِرُ

”Han är den Uppenbare…”

Han är uppenbar med Sina slående bevis, upplysta belägg och vittnesmål som bevisar Hans enhets giltighet. Han är den Uppenbare genom att vara ovanför Sin skapelse med Sin förmåga. Det kan också betyda med höghet och suveränitet:

وَالْبَاطِنُ

”… och den Dolde…”

Han är avskärmad från tittarnas blickar, uppenbar för tänkarnas sinnen. Det betyder alltså att Han vet det uppenbara och är underrättad om det dolda.

Han (ta´âlâ) sade:

هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ

Det är Han som har skapat himlarna och jorden under sex dagar. Därefter reste Han sig över tronen.”2

Det har redan förklarats i ”al-A´râf”3.”

157:3

257:4