Den rätta tron på Allâhs namn och egenskaper

Det är känt att samfundets företrädare och dess imamer bekräftade de Egenskaper Allâh bekräftade åt Sig själv. De föreställde sig inte dem,  jämförde dem inte (med skapelsen), förvrängde inte dem och inte heller förnekade de dem.

Samtidigt som de bekräftade åt Honom det Han bekräftade åt Sig själv, avvisade de allt det Han avvisade från Sig själv. De gjorde det utan att avvika från den korrekta metodiken gentemot Hans egenskaper och budskap. Allâh (ta´âlâ) fördömde dem som avviker från Hans egenskaper och budskap. Han (ta´âlâ) sade:

وَلِلّهِ الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُواْ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَآئِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ”

“Allâhs är fullkomlighetens sköna namn; anropa Honom alltså med dem och håll er på avstånd från dem som hädar Hans namn. De skall få lön
för det de gjorde.”” [1]

إِنَّ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي آيَاتِنَا لَا يَخْفَوْنَ عَلَيْنَا أَفَمَن يُلْقَى فِي النَّارِ خَيْرٌ أَم مَّن يَأْتِي آمِنًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ

“”De som förvränger och vantolkar Våra budskap kan inte gömma sig för oss. Vem är i ett fördelaktigare läge – den som skall kastas i Elden eller den som kommer trygg inför Oss på Uppståndelsens dag?”” [2]

Deras metodik omfattar ett bekräftande av namnen och egenskaperna samtidigt som all jämförelse med skapelsen avfärdas. De bekräftar utan jämförelse och avfärdar utan förnekelse. Han (ta´âlâ) sade:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

””Ingenting är som Han – Han som hör allt, ser allt.”” [3]

I “”Ingenting är som Han”” avfärdas all jämförelse och förliknelse.

I “”Han som hör allt, ser allt”” avfärdas all förvrängning och förnekelse.


[1] 7:180.

[2] 41:40.

[3] 42:11.