Den oskyldige juden

När en muslim i Madînah hade stulit en sak varpå hans stam ville beskylla en oskyldig jude för stölden, sände Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) ned versen:

وَلاَ تُجَادِلْ عَنِ الَّذِينَ يَخْتَانُونَ أَنفُسَهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ خَوَّانًا أَثِيمًا يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلاَ يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللّهِ وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ مَا لاَ يَرْضَى مِنَ الْقَوْلِ وَكَانَ اللّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطًا

”Och tala inte till förmån för dem som bedrar sig själva; Allâh älskar inte bedragares och förhärdade syndares vän. De försöker gömma sig för människorna, men de kan inte gömma sig för Allâh; Han är med dem när de överlägger i nattens mörker om lögnaktiga utsagor, som Han inte godkänner. Ja, Allâh har full uppsikt över allt vad de företar sig.”1

Han sade i en annan vers:

وَلَوْلاَ فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّت طَّآئِفَةٌ مُّنْهُمْ أَن يُضِلُّوكَ وَمَا يُضِلُّونَ إِلاُّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَضُرُّونَكَ مِن شَيْءٍ وَأَنزَلَ اللّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَكَانَ فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا

”Om inte Allâh i Sin nåd hade förbarmat Sig över dig skulle några av dessa ha försökt leda dig vilse; men de leder ingen vilse utom sig själva. Och de skall inte kunna skada dig på något sätt; Allâh har nu uppenbarat Skriften för dig, skänkt dig visdom och lärt dig vad du inte visste. Allâh har visat dig stor nåd.”2

Allâh förbjöd Sin profet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) att beskylla den oskyldige juden för stöld. Sådan är islams lära. Det är inte ens tillåtet att vara orättvis mot otrogna. Det är inte tillåtet att beskylla otrogna för något de inte har gjort. Så om tjuven är muslim är det inte tillåtet att lägga över skulden på hädaren. Islam är rättvisans och nådens religion. Så behandlar islam den otrogne i tid av krig och fred.

14:107-108

24:113