Dementerad omfattning och bekräftad beskådning

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

لاَّ تُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ

Blickarna omfattar Honom inte, men Han omfattar blickarna. Han är den Outgrundlige som genomskådar allt och är underrättad om allt.”1

Omfattning innebär begrepp och omslutning av ett objekts realia medan beskådning innebär syn. En beskådning utan omfattning är möjlig. Allâh (ta´âlâ) sade:

فَلَمَّا تَرَاءى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ

Och när de två människohoparna kom inom synhåll för varandra, ropade de som tågade med Mûsâ: ”De kommer att hinna ifatt oss!” Han svarade: ”Nej! Min Herre är med mig och Han kommer att leda mig.”2

لَّا تَخَافُ دَرَكًا وَلَا تَخْشَى

Oroa dig inte för att bli upphunnen och var inte rädd!”3

Han dementerade omfattning och bekräftade beskådning. Det går alltså att se Allâh (´azza wa djall) utan att omfatta och omsluta Honom. Det går till och med att se saker i det här livet utan att omfatta dem. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَلَا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا

De kan inte omfatta Honom med kunskap.”4

Han dementerade omfattning och bekräftade kunskap. Sa´îd bin al-Musayyab sade:

Blickarna omsluter inte Honom vill säga.”

´Atâ’ sade:

Skapelsernas blickar förmår inte att omfatta Honom.”

Ibn ´Abbâs och Muqâtil sade:

Blickarna omfattar Honom inte i detta liv men Han ses i nästa liv.”

16:103

226:61-62

320:77

420:110