Debatt

Imâm Muhammad bin ´Alî ash-Shawkânî (d. 1250)

Fath-ul-Qadîr (1/528)

Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) sade:

هَاأَنتُمْ هَؤُلاء حَاجَجْتُمْ فِيمَا لَكُم بِهِ عِلمٌ فَلِمَ تُحَآجُّونَ فِيمَا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ

“Här tvistar ni om det som ni känner till; varför vill ni tvista om det som ni är helt okunniga om? Allâh vet, men ni vet inte.”1

Versen är ett bevis för att osanningsenliga debatter är förbjudna. Till och med han som har rätt ska låta bli att debattera. Hadîthen säger:

Jag ansvarar för ett hus i utkanten av paradiset för den som utelämnar en dispyt ehuru han har rätt.”2

Det finns däremot bevis för att korrekta debatter är tillåtna. Allâh (ta´âlâ) sade:

ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ

”Kalla med kloka och goda ord att följa din Herres väg, och lägg fram argumenten på ett måttfullt och försynt sätt.”3

وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنزِلَ إِلَيْنَا وَأُنزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَهُنَا وَإِلَهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ

“Och ge er inte in i diskussioner med Bokens folk annat än på det hövligaste och mest hänsynsfulla sätt – utom med sådana bland dem som vill väcka förargelse – och säg: “Vi tror på det som har uppenbarats för oss och det som har uppenbarats för er, och vår Gud och er Gud är en och samme Gud och vi underkastar oss Honom.”4

Därför ska debatter bara föras där de gör större nytta än skada eller där de är hövliga och inte bryska.

13:66

2al-Albânî sade:

“Hadîthen är god. Dess fullständiga text finns i ”Sahîh al-Djâmi´ as-Saghîr” (1477).” (Manâsik-ul-Hadjdj wal-´Umrah, sid. 10)

316:125

429:46