De tre människorna som inte styr med Allâhs lag

Publicerad: 2011-08-26
Talare: Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)
Källa: al-Qawl al-Mufîd (2/159-160)

 

Allâh har beskrivit dem som inte styr med det som Allâh har uppenbarat på tre sätt:

وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ

”De som inte dömer i enlighet med vad Allâh har uppenbarat, de är de otrogna.”1

وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

”Ja, de som inte dömer i enlighet med vad Allâh har uppenbarat, de är de orättvisa.”2

وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

”De som inte dömer i enlighet med vad Allâh har uppenbarat, de är de trotsiga syndarna.”3

De lärda är oense kring detta. Vissa sade att dessa beskrivningar är alla tillämpade på en person då den otrogne är även orättvis och en trotsig syndare. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ

”De otrogna är de orättvisa.”4

وَأَمَّا الَّذِينَ فَسَقُوا فَمَأْوَاهُمُ النَّارُ

”Men de trotsiga syndarna skall få Elden till boning.”5

Det vill säga de otrogna.

Det har också sagts att det rör sig om olika målgrupper och att varje beskrivning beror på styret i sig. Detta är den korrekta åsikten.

Den som inte styr med det som Allâh har uppenbarat är otrogen vid tre tillfällen:

1 – När han anser det vara tillåtet att styra med något annat det som Allâh har uppenbarat. Beviset för det är Allâhs (ta´âlâ) ord:

أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ

”Vill de kanske dömas efter den hedniska tidens lagar?”6

Alla lagar som skiljer sig från Allâhs dom hör till den hedniska tidens lagar eftersom det råder en definitiv samstämmighet om att det inte är tillåtet att styra med något annat än det som Allâh har uppenbarat. Den som tillåter att man dömer med något annat än det som Allâh har uppenbarat har avvikit från muslimernas definitiva samstämmighet och är en otrogen avfälling. Detsamma gäller den som anser att otukt eller sprit är tillåtna eller att bröd och filmjölk är förbjudna.

2 – När han anser att andras lagar är jämlika med Allâhs lag.

3 – När han anser att andras lagar är bättre än Allâhs lag. Beviset för det är Allâhs (ta´âlâ) ord:

وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْمًا لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ

”Men för dem som har visshet [i tron] finns ingen bättre domare än Allâh.”7

Denna vers består av att Allâhs lag är den bästa lagen. Beviset som bekräftar det är Allâhs (ta´âlâ) ord:

أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ

”Är inte Allâh den visaste av domare?”8

Om Allâh är den bäste och visaste av domare, är den som säger att någon annans lag är jämlik med Allâhs lag eller till och med bättre otrogen i och med att han har anklagat Qur’ânen för lögn.

Den som inte styr med det som Allâh har uppenbarat är orättvis om han anser att Allâhs lag är den bästa och nyttigaste för människor och länder och att det är obligatoriskt att tillämpa den och ändå låter bli att döma utmed den utav hat eller avsky mot den dömde. Den här personen är orättvis.

Den som inte styr med det som Allâh har uppenbarat är en trotsig syndare om han låter bli att göra det utav en lust samtidigt som han anser att Allâhs lag är sanning. Han dömer däremot utmed något annat utav lust. Det innebär att han dömer på det sättet utav kärlek till det som han dömer med och inte utav hat till Allâhs dom eller för att skada någon. Exempel på det är att han dömer till en persons fördel efter att ha blivit mutad eller för att personen är en släkting eller en vän eller för att han har motiv bakom det och dylikt, samtidigt som han anser att Allâhs dom är den bästa domen och att den är obligatorisk att tillämpa. Den här personen är en trotsig syndare även om han också är orättvis. Det är dock lämpligare att kalla honom för en trotsig syndare.

1 5:44

2 5:45

3 5:47

4 2:254

5 32:20

6 5:50

7 5:50

8 95:8