De är fortfarande Djahmiyyah

Ashâ´irahs dogm kring Allâhs (ta´âlâ) höghet över tronen är helt identisk med Djahmiyyahs dogm. Den dogmen avfärdas och annulleras av Qur’ânen och Sunnah. Han (ta´âlâ) sade exempelvis:

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى

”Den Nåderike har rest Sig över tronen.”1

I sex sammanhang sade Han (ta´âlâ):

ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ

”Därefter reste Han sig över tronen.”2

Han (ta´âlâ) sade även:

تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ

”Till Honom stiger änglarna och den heliga ingivelsens ande upp under en dag vars längd är femtiotusen år.”3

En uppstigning är ju nerifrån uppåt. Han (ta´âlâ) sade också:

يَخَافُونَ رَبَّهُم مِّن فَوْقِهِمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُون

”De fruktar sin Herre ovanför dem och gör vad de är befallda att göra.”4

يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ

”´Îsâ! Jag skall kalla dig till Mig och Jag skall upphöja dig till Mig.”5

أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ

”Kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen, inte låter jorden uppsluka er?”6

Alla dessa verser är konkreta bevis för att Allâh (ta´âlâ) är ovanför Sin skapelse, upprest över Sin tron, på ett sätt som passar Hans majestät och utan föreställning.

Ashâ´irah säger att Allâh är inte i någon av de sex riktningarna. Å ena sidan beskriver de Honom på ett icke-existerande sätt, å andra sidan beskriver Han sig själv på ett existerande sätt som upprätthåller allting.

Även hadîtherna bekräftar högheten och de är oerhört många. Exempelvis står det i hadîthen om exorcism:

”Om någon av er, eller era bröder, har ont skall han säga: ”Vår Herre är Allâh som är ovanför himlen. Ditt namn är rent och Din order är i himlen och på jorden. Låt Din nåd vara på jorden liksom Din nåd är i himlen. Förlåt oss för våra synder och illgärningar. Du är de godas Herre. Sänk ned ett av Dina botemedel och Din nåd till den här smärtan.” Följaktligen botas han.”7

as-Sanûsî nämnde Ashâ´irahs dogm i sin bok ”al-Djawharah”. Merparten av den är de förnekande Djahmiyyahs dogm. De har gjort om lite i den, men de är fortfarande Djahmiyyah.

120:5

27:54

370:4

416:50

53:55

667:16

7Abû Dâwûd (3892), an-Nasâ’î (10877) och al-Hâkim (1/344). Svag enligt al-Albânî i ”Dha´îf Sunan Abî Dâwûd” (3892).