Där och då kommer Messias

Imâm Ismâ´îl bin Kathîr ad-Dimashqî (d. 774)

Tafsîr al-Qur’ân al-´Adhîm (1/763)

Haditherna gör också gällande hur och var ´Îsâ bin Maryam (sallâ Allâhu ´alayhimâ wa sallam) kommer att stiga ned. Han kommer att stiga ned i Levanten, vid den östra minareten i Damaskus, inför morgonbönens böneutrop. Den minareten har byggts dessa tider, år 741, i Banû Umayyahs moské. Den är av vit och huggen sten och har ersatt den minaret som förstördes på grund av en brand som nasaréerna sägs ligga bakom. Den finansierades till större del av dem och aningarna att Messias ´Îsâ bin Maryam (sallâ Allâhu ´alayhimâ wa sallam) skulle stiga ned till den blev allt starkare. Då kommer han, vilket är bekräftat hos al-Bukhârî och Muslim, att avliva grisen, krossa korset, häva skyddsskatten och bara acceptera islam som religion. Profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) besked om detta är en form av godkännande, föreskrivning och tillstånd till honom på den tiden. Ty då förlorar de alla bortförklaringar och tvivel. Således kommer alla nasaréer att rätta sig efter ´Îsâ (´alayhis-salâm) och konvertera till islam via honom. Därför sade Allâh (ta´âlâ):

وَإِن مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلاَّ لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا

Och bland Bokens folk finns ingen som inte före sin död tror på honom och han skall vittna mot dem på Uppståndelsens dag.1

Denna vers är som följande:

وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِّلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا

Han skall vara ett tecken inför den Yttersta stunden; tvivla därför inte på den.”2

Det vill säga ett tecken på att Apokalypsen är nära. Han kommer att stiga ned efter att al-Masîh ad-Dadjdjâl har uppstått och Allâh kommer att ta hans liv via Messias. Det är ju autentiskt rapporterat att Allâh skapar inte en sjukdom utan att Han också skapar dess botemedel. På hans tid ska Allâh också låta Ya’djûdj och Ma’djûdj uppstå varvid Allâh (ta´âlâ) förgör dem till följd av Messias välsignade åkallan.

14:159

243:61