Dagens mode: Da´wah

Här lyder en mycket konstig fråga:

“Vilket är det bästa sättet för Da´wah?”

Jag säger till kvinnorna:

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ

”Och stanna i ert hem.”1

Ni har inget med Da´wah att göra. Jag fördömer ordet ‘Da´wah’ killarna emellan och att de är ‘kallare’. Det är som om Da´wah är dagens mode. Helt plötsligt har alla som kan något blivit till kallare. Frågan har knappast fått fotfäste hos killarna förrän den har hamnat hos tjejerna och hemmafruarna. Det händer ofta att de lämnar hemuppgifterna, makarna och barnen för något som inte är obligatoriskt för dem, nämligen Da´wah.

Tidigare fick jag en fråga av en kvinna som hörde mig säga på ett kassettband från Kuwait att kvinnor inte får gå ut för att göra Da´wah. Och här ställs frågan om det bästa sättet för Da´wah. I princip skall kvinnan stanna hemma och endast gå ut vid stort behov. Jag nämnde nyligen hur profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Deras hem är dock bättre för dem.”

Deras bön i hemmen är bättre för dem än i moskén. Numer ser vi ett fenomen bland kvinnorna när de ofta går till moskéerna för att be i samling, om än mindre fredagsbönen:

”Deras hem är dock bättre för dem.”

Det enda undantaget är om det finns en lärd man i moskén som lär de närvarande religiös kunskap. I det här fallet är det okej att kvinnan går till moskén för att be och lyssna till kunskap.

Om en kvinna sitter hemma och läser böckerna som hennes manliga släktingar förser henne med och sedan bestämmer en dag för kvinnorna att komma till henne eller att hon kommer hem till någon av dem, så är det bättre att hon kommer hem till en kvinna än att alla kommer hem till henne. Men att hon skall komma och gå och resa (och kanske till och med utan Mahram för att främja sin Da´wah) hör till den här tidens innovationer. Då talar jag inte bara om kvinnorna. Jag talar även om männen som har entusiasm för Da´wah samtidigt som de fortfarande bara är nybörjare.

133:33