Då upphör alla andra åsikter och teorier

Imâm Ismâ´îl bin Kathîr ad-Dimashqî (d. 774)

Tafsîr al-Qur’ân al-´Adhîm (3/641-642)

Allâh (´azza wa djall) sade:

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا

”Och när en fråga som rör en troende man eller kvinna har avgjorts av Allâh och Hans sändebud, har dessa inte rätt att själva döma i det som rör dem; den som sätter sig upp emot Allâh och Hans sändebud begår ett uppenbart svårt misstag.”1

Ibn Djuraydj sade: ´Âmir bin Mus´ab underrättade mig, från Tâwûs som sade:

”Jag frågade Ibn ´Abbâs om två Rak´ât efter ´Asr och han förmenade mig dem. Därefter läste Ibn ´Abbâs upp:

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا

”Och när en fråga som rör en troende man eller kvinna har avgjorts av Allâh och Hans sändebud, har dessa inte rätt att själva döma i det som rör dem; den som sätter sig upp emot Allâh och Hans sändebud begår ett uppenbart svårt misstag.”

Denna vers är allmän och gäller alla sakfrågor. När Allâh och Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) tar ett beslut, får ingen ge emot det. Därmed får ingen ha ett eget val, en egen åsikt eller en egen teori. Likaså sade Allâh (tabârak wa ta´âlâ):

فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيمًا

Nej, vid din Herre! De tror inte förrän de sätter dig som domare att döma mellan sig i alla sina tvister och därefter inte i sitt inre har någon invändning mot dina beslut utan underkastar sig dem helt och fullt.”2

Hadîthen säger:

”Ingen av er tror förrän hans lust stämmer överens med det som jag har förkunnat.”3

133:36

24:65

3Svag enligt al-Albânî i ”Dhilâl-ul-Djannah” (15) och ”Mishkât-ul-Masâbîh” (167).