Då kan maken inte ta tillbaka makan

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Ahkâm min al-Qur’ân al-Karîm (2/155)

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النَّسَاء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلاَ تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لَّتَعْتَدُواْ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ

”Då ni har skilt er från er hustru och hennes vänteperiod närmar sig slutet, skall ni antingen ta henne tillbaka eller också ge henne fri, allt enligt god sed. Men ni får inte hålla henne kvar mot hennes vilja för att skada henne. Den som handlar så begår orätt mot sig själv.”1

Maken som har skilt sig från sin maka vars vänteperiod är över – och hennes vänteperiod varar tre månadsperioder – får antingen ta tillbaka henne eller också ge henne fri. Enligt de lärde går gränsen vid badet. Så länge makan inte har badat får han ta tillbaka henne. Men hur länge kan det pågå? Kanske låter hon bli att bada bara för att han ska ta tillbaka henne. Svaret är att när en bön har infallit efter hennes månadsperiod och hon låter både bli att bada inför bönen och be, får han inte ta tillbaka henne. Ty hon är ålagd att bada efter sin månadsperiod om hon ska be. Gör hon inte det i hopp om att han ska ta tillbaka henne, har hon inte fruktat Allâh varför maken inte får ta tillbaka henne.

Andra lärde menar att Allâhs (ta´âlâ) ord:

ء فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ

”… och hennes vänteperiod närmar sig slutet…”

syftar på att hon håller på att bli ren från den tredje månadsperioden. I så fall upphör möjligheten att ta tillbaka henne då hon hennes månadsperiod är över, oavsett om hon badar efteråt eller inte.

12:231