Beviset mot ateister och Mu´attilah

Han (ta´âlâ) sade:

اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ مَا لَكُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا شَفِيعٍ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاء إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ ذَلِكَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ

Det är Allâh som har skapat himlarna och jorden och allt däremellan under sex dagar, därefter reste Han sig över tronen. Ni har ingen beskyddare utom Honom och ingen som kan tala till er förmån – vill ni inte tänka över detta? Han styr skapelsens ordning, från det högsta till det lägsta, och till sist stiger allt upp till Honom under en Dag vars längd, så som ni räknar, är tusen år. Det är Han som känner allt det som är dolt för människor och det som de kan bevittna, den Allsmäktige, den Barmhärtige.1

Fundera hur dessa verser avvisar Mu´attilah och idoldyrkarna. Hans ord:

اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ

”Det är Allâh som har skapat himlarna och jorden och allt däremellan under sex dagar…”

avvisar ateisternas teori om den eviga skapelsen som inte har skapats av Allâhs (ta´âlâ) förmåga och vilja. Och de bland dem som erkänner Herrens existens gör skapelsen till en evig och oskiljaktig del av Hans essens. Det ansåg bland andra Ibn Sînâ, an-Nasîr, at-Tûsî och deras ateistiska anhängare som avfärdade sådant som sändebuden (sallâ Allâhu ´alayhim wa sallam), skrifterna, intellekten och de naturliga läggningarna har vittnat om.

Hans (ta´âlâ) ord:

ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ

”… därefter reste Han sig över tronen.”

avvisar Mu´attilahs och Djahmiyyahs dogm. De anser att ingenting finns ovanför tronen, att Allâh inte är upprest över den, att händerna inte lyfts upp mot Honom, att det goda ordet inte stiger upp till Honom, att Messias (´alayhis-salâm) inte lyftes upp till Honom, att Hans sändebud Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) inte togs upp till honom, att änglarna och anden inte stiger upp till honom, att varken Djibrîl (´alayhis-salâm) eller någon annan stiger ned från Honom, att Han inte stiger ned varje natt till den nedersta himlen, att Hans slavar som änglarna och andra inte bävar för Honom som är ovanför dem, att de troende inte kommer att se Honom på Domedagen när de tittar uppåt med sina ögon, att det inte är tillåtet att peka uppåt som profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) gjorde under sin största människosamling i samband med Avskedsvallfärden och pekade med sitt finger mot himlen, tog ned det mot människorna och sade:

”Allâh! Bevittna!”2

132:4-6

2al-Bukhârî (2/216).