Betydelsen av ordet Khulûd och dess typer

Fråga: Hur kombinerar vi Allâhs (´azza wa djall) ord:

وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

”Och de som faller tillbaka i denna synd har Elden till arvedel och där skall de förbli en lång tid.”1

och:

إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا

”Allâh förlåter inte dem som sätter medhjälpare vid Hans sida, men Han förlåter den Han vill hans mindre synder; den som sätter medhjälpare vid Allâhs sida har sannerligen gjort sig skyldig till en oerhörd synd.”2?

Svar: Det finns två typer av Khulûd. En Khulûd är evig och en Khulûd är tillfällig. De otrognas Khulûd i helvetet är evig medan de muslimska syndarnas Khulûd är tillfällig.

Araberna tillämpar ordet Khulûd på något som varar länge. Det är det ordet syftar på när det handlar om muslimska syndare, som till exempel de som handlar med ränta så länge de inte är otrogna. Likaså säger Allâh (djalla wa ´alâ):

وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا

”För den som avsiktligen dödar en troende är straffet helvetet, och där skall han förbli en lång tid; han skall drabbas av Allâhs vrede och Allâh skall fördöma honom och utlämna honom åt det svåraste lidande.”3

Om personen inte anser det vara lovligt att döda en troende är hans vistelse i helvetet tillfällig. Likaså sade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

”Den som dödar sig själv med ett järn, kommer att ha sitt järn i handen som han kommer att hugga sig själv med i magen i helvetets eld och där kommer han att förbli en lång tid.”4

Det vill säga tillfälligt. Detta är Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ahs lära till skillnad ifrån Khawâridjs och Mu´tazilahs.

12:275

24:48

34:93

4al-Bukhârî (5778) och Muslim (109).