Betlehem, ´Îsâs födelseplats

Imâm Ismâ´îl bin Kathîr ad-Dimashqî (d. 774)
Qasas-ul-Anbiyâ’, sid. 481

Det har redan antytts att ´Îsâ föddes i Betlehem, nära Jerusalem. Wahb bin Munabbih hävdade dock att han föddes i Egypten, och att Maryam reste tillsammans med Yûsuf bin Ya´qûb an-Nadjdjâr på en åsna. Detta stämmer emellertid inte. Den omnämnda hadîthen bevisar att han föddes i Betlehem. Allt annat är falskt. Han (ta´âlâ) sade:

وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ آيَةً وَآوَيْنَاهُمَا إِلَى رَبْوَةٍ ذَاتِ قَرَارٍ وَمَعِينٍ

”Och Vi gjorde Marias son och hans moder till ett tecken och förde dem till en plats på en skyddad höjd som erbjöd vila och som vattnades av friska källor.”1

Salaf och Qur’ân-uttolkarna är oense om denna skyddade höjd som Allâh nämnde. Han sade att den erbjöd vila och friska källor, vilket är en märklig syn. Trots att denna skyddade höjd är en vid och upphöjd kulle, består den av friska källor som likaså rinner fritt på jorden. Det har sagts att det är Messias födelseort och Jerusalems palmodling:

فَنَادَاهَا مِن تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا

”Då ropade den nedifrån: “Sörj inte! Din Herre har låtit en bäck rinna upp under dig; och ruska på palmstammen så skall mogna och saftiga dadlar falla ner omkring dig.”2

Majoriteten av Salaf säger att detta vatten var en liten bäck. Dessutom har det rapporterats från Ibn ´Abbâs via en god kedja att han sade:

”Det är Damaskus floder.”

Förmodligen ville han jämföra denna plats med Damaskus floder.

123:50

219:24-25