Beskrivs Allâh (ta´âlâ) med glömska?

Fråga: Beskrivs Allâh (ta´âlâ) med glömska?

Svar: Glömska (النسيان ) kan ha två betydelser:

1 – Minnesförlust om något känt. Exempel på en sådan glömska är Allâhs (ta´âlâ) ord:

رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا

”Herre! Ställ oss inte till svars för glömska eller oavsiktliga fel.”1

Detsamma gäller enligt en teori:

وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا

”Vi förmanade och varnade Âdam, men han glömde [snart Våra ord]; och Vi fann hos honom ingen fasthet i föresatsen.”2

Tillika sade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

”Jag är bara en människa som ni. Jag glömmer liksom ni glömmer. Om jag glömmer skall ni påminna mig.”

Allâh (´azza wa djall) har inget att göra med den här typen av glömska, vilket bevisas av både Uppenbarelsen och intellektet.

Vad bevisen från Uppenbarelsen beträffar, sade Allâh (ta´âlâ):

يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا

”Han vet allt vad [människor] kan veta och allt som är dolt för dem, men de kan inte nå Honom med [sin] kunskap.”3

Han berättade att Mûsâ sade:

عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي فِي كِتَابٍ لَّا يَضِلُّ رَبِّي وَلَا يَنسَى

”Kunskapen om [vad som hänt] dem finns hos min Herre, [upptecknad] i ett beslut; min Herre begår aldrig ett misstag och Han glömmer ingenting.”4

Allâhs ord:

يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ

”Han vet allt vad [människor] kan veta…”

står för deras framtid. Det betyder att Han inte är okunnig. Hans ord:

وَمَا خَلْفَهُمْ

”… och allt som är dolt för dem…”

står för deras förflutna. Det betyder att Han inte glömmer. Bevisningen i den andra versen är uppenbar.

Vad de intellektuella bevisen beträffar, så är glömskan en brist. Allâh är fjärran från brister. Han är fullkomlig. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَلِلّهِ الْمَثَلُ الأَعْلَىَ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

”Enbart de mest upphöjda egenskaper kan nämnas i samband med Allâh.”5

Enligt den här bemärkelsen beskrivs Allâh aldrig med glömska.

2 – Avsiktlig utelämning baserad på kunskap. Exempel på det är Allâhs (ta´âlâ) ord:

فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ

”Och när de inte längre mindes läxan som de fått, öppnade Vi portarna till allt [livets goda] för dem till dess att Vi, när de ännu gladdes över det som hade kommit dem till del, plötsligt lät Vårt straff drabba dem och de störtades i en avgrund av förtvivlan.”6

Detsamma gäller enligt en teori:

وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا

”Vi förmanade och varnade Âdam, men han glömde [snart Våra ord]; och Vi fann hos honom ingen fasthet i föresatsen.”7

Likaså sade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) om hästägarna:

”Och en man som knyter fast den utav avhållsamhet och återhållsamhet utan att glömma Allâhs rättighet som Han har mot dess hals och rygg. Den kommer att vara till hans skydd.”

Den här egenskapen är Allâh beskriven med. Allâh (ta´âlâ) sade:

فَذُوقُوا بِمَا نَسِيتُمْ لِقَاء يَوْمِكُمْ هَذَا إِنَّا نَسِينَاكُمْ

”Pröva nu följden av att ni glömde [Vårt] möte denna Dag; Vi har [även] glömt er.”8

نَسُواْ اللّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

”De glömmer Allâh och då skall Vi glömma dem. De har sannerligen, dessa hycklare, förhärdat sig i trots och synd.”9

Muslim rapporterade via Abû Hurayrah (radhiya Allâhu ´anh) att människorna frågade Allâhs sändebud:

”Kommer vi att se vår Herre på Domedagen?”

Sedan nämnde han hadîthen vari profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Allah (ta´âlâ) kommer att träffa slaven och fråga honom: ”Visste du att du skulle träffa Mig?” Han kommer att säga: ”Nej.” Då säger Han: ”Jag skall glömma dig liksom du glömde Mig.”

Allâhs (subhânahu wa ta´âlâ) utelämning är en av Hans handlingsegenskaper som är förknippad med Hans vishet. Allâh (ta´âlâ) sade:

مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَاراً فَلَمَّا أَضَاءتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لاَّ يُبْصِرُونَ

”De kan liknas vid en [man] som tänder en eld, och då elden lyser upp [alla] som står omkring, tar Allâh ifrån dem deras ljus och lämnar dem i mörker så att de ingenting kan se.”10

وَتَرَكْنَا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ فِي بَعْضٍ

”Och den Dagen skall Vi låta [människomassorna svalla] och bryta sig mot varandra som bränningar.”11

وَلَقَد تَّرَكْنَا مِنْهَا آيَةً بَيِّنَةً لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ

”Och av [detta straff] har Vi efterlämnat spår som ett tydligt tecken för dem som använder sitt förstånd.”12

Det finns många bevis i Qur’ânen och Sunnah som bekräftar att utelämningen är en av Allâhs handlingsegenskaper. De bevisar Allâhs fullkomliga förmåga och makt. Dessa Hans handlingar liknar inte skapelsernas handlingar ändock de kan göra något av samma innebörd, vilket är allmänt känt hos Ahl-us-Sunnah.

12:286

220:115

320:110

420:52

516:60

66:44

720:115

832:14

99:67

102:17

1118:99

1229:35