Bara Han skapar och väljer

Imâm Ismâ´îl bin Kathîr ad-Dimashqî (d. 774)

Tafsîr al-Qur’ân al-´Adhîm (3/523)

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاء وَيَخْتَارُ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ

DIN Herre skapar vad Han vill – de har inget val. Fri från brister är Allâh, höjd högt över allt vad de avgudar!”1

Allâh (ta´âlâ) berättar att Han är ensam om att skapa och välja och att ingen har något att tvista eller säga till om i den saken. Han skapar det Han vill. Det Han vill, är, och det Han inte vill, är inte. Allt gott och ont ligger i Hans hand och allting återvänder till Honom.

مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ

… de har inget val.”

Enligt den korrekta åsikten består meningen av dementi, precis som Hans (ta´âlâ) ord:

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ

”Och när en fråga som rör en troende man eller kvinna har avgjorts av Allâh och Hans sändebud, har dessa inte rätt att själva döma i det som rör dem.”2

Ibn Djarîr menade på att meningen betyder:

مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ

… Han väljer det bästa för dem.”

Samma tolkning valde en grupp Mu´tazilah som anser det vara obligatoriskt för Allâh att ta hänsyn till det bästa. Den korrekta åsikten är dock att versen är dementerande, vilket Ibn Abî Hâtim återberättade från Ibn ´Abbâs och andra. Kontexten handlar om att Allâh är ensam om att skapa, uppskatta och välja och att Han är makalös på den punkten. Därför sade Han (ta´âlâ):

سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ

Fri från brister är Allâh, höjd högt över allt vad de avgudar!”

Det vill säga statyer och vederlikar som vare sig skapar eller väljer något.

126:68

233:36