Bara en orsak till deras hat

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Tafsîr al-Qur’ân al-Karîm, Djuz’ ´Amma, sid. 126-127

Allâh (´azza wa djall) sade:

قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ إِذْ هُمْ عَلَيْهَا قُعُودٌ وَهُمْ عَلَى مَا يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَن يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ

”Må gravgrävarna förbannas. Eld med rikligt bränsle. De satte sig intill den för att själva bevittna det som de här begick mot de troende! De ville hämnas på dem enbart därför att de trodde på Allâh, den Allsmäktige, som allt lov och pris tillkommer, Han som äger herraväldet över himlarna och jorden. Men Allâh är vittne till allt.”1

De som brände de troendes kroppar ville bara hämnas på dem på grund av en orsak:

إِلَّا أَن يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ

”… därför att de trodde på Allâh, den Allsmäktige, som allt lov och pris tillkommer…”

Tron på Allâh är inget som ska fördömas; gravgrävarnas illgärning har ju mer rätt att fördömas. Den som tror på Allâh måste tvärtom hjälpas och bistås. Att sätta käppar för de troende, straffa dem och eventuellt bränna dem är tvivelsutan en stor vrånghet. De troende ska inte fördömas, utan prisas, ty de har dyrkat Honom som förtjänar att dyrkas. Det vill säga Allâh (djalla wa ´alâ) som har skapat skapelsen för att den ska dyrka Honom. Den som dyrkar Honom vet visdomen med skapelsen och ger den dess rätt.

185:4-9