Avguderiet enligt gravdyrkarna

´Allâmah Rabî´ bin Hâdî al-Madkhalî

al-Idjâbât al-Djaliyyah ´an-il-Qadâyâ al-Manhadjiyyah, sid. 82-84

Avgudadyrkarna invände aldrig mot Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) eller hans följeslagare om Allâhs herravälde. Faktum är att de själva fastställde det. Men hur förhöll de sig till ’det finns ingen sann gud utom Allâh’? Jo, såhär:

إِنَّهُمْ كَانُوا إِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ يَسْتَكْبِرُونَ وَيَقُولُونَ أَئِنَّا لَتَارِكُوا آلِهَتِنَا لِشَاعِرٍ مَّجْنُونٍ بَلْ جَاء بِالْحَقِّ وَصَدَّقَ الْمُرْسَلِينَ

”Varje gång de fick höra orden ”det finns ingen sann gud utom Allâh”, kände de hur högmodet steg dem åt huvudet och sade: ”Skall vi överge våra gudar för en galen poets skull?” Nej, han har kommit till dem med sanningen och med bekräftelse av budbärarna.”1

De blev högmodiga och arroganta och började beljuga, förtala och dra svärd. Därtill spred de tvivel, lögner och svartmålningar å det grövsta. De kunde göra allting när de fick höra att ingen annan än Allâh förtjänar att dyrkas. De pekade på sina idoler Manât, ´Uzzâ och andra. De vidhöll sina falska gudar:

أَجَعَلَ الْآلِهَةَ إِلَهًا وَاحِدًا إِنَّ هَذَا لَشَيْءٌ عُجَابٌ

Han gör ju alla gudar till en gud? Det är högst märkligt!”2

De sade inte att han gjorde alla herrar till en herre. Andra sade:

مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى

Vi dyrkar dem just för att de skall föra oss närmare Allâh.”3

Förstår ni skillnaden? De otrogna protesterade inte mot tron på Allâhs herravälde. Deras konflikt med Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) är klarlagd i Qur’ânen. Den handlade om Allâhs suveräna rätt till dyrkelse.

Med tiden saknade skolastikerna kunskap om ’det finns ingen sann gud utom Allâh’. De började tolka frasen i form av att det inte finns någon skapare eller försörjare utom Allâh. Det vill säga tolkningar som pekade på Allâhs herravälde. Det bevisar deras okunnighet. Denna felaktiga tolkning har fått många så kallade muslimer att hamna i avguderi. Om du säger åt en person att inte åkalla andra än Allâh, säger han att hans handling inte är avguderi. Men ’det finns ingen sann gud utom Allâh’ betyder att Allâh allena ska dyrkas. Det är den viktigaste innebörden som den frasen står för. Åkallan är ju kulmen av dyrkan. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

Tillbedjan är dyrkan.”4

Dessförinnan sade Allâh (´azza wa djall):

وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَى يَومِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ وَإِذَا حُشِرَ النَّاسُ كَانُوا لَهُمْ أَعْدَاء وَكَانُوا بِعِبَادَتِهِمْ كَافِرِينَ

”Och vem är vilsnare än den som i Allâhs ställe anropar dem, som inte kan svara honom förrän på Uppståndelsens dag och som inte ens är medvetna om att de anropas. När människorna samlas skall de bli deras fiender och ta avstånd från deras dyrkan.”5

Vad folk som är påverkade av skolastiker beträffar, invänder de och säger att ’det finns ingen sann gud utom Allâh’ betyder att det inte finns någon annan skapare och försörjare än Allâh. Därtill säger de att de är monoteister. På grund av detta har de orsakat att många människor, inklusive lärde, dyrkar gravar. Ty enligt deras teori går gravdyrkan inte emot ’det finns ingen sann gud utom Allâh’. Enligt dem är det först när du anser att ett helgon skapar, försörjer, gagnar eller skadar, som du går emot ’det finns ingen sann gud utom Allâh’. De erkänner att de inte anser att helgon skapar, försörjer, gagnar eller skadar. De erkänner att bara Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) gör sådant.

137:35-37

238:5

339:3

4at-Tirmidhî (3247), Abû Dâwûd (1479) och Ibn Mâdjah (3828).

546:5-6