Ånger innan gripning

Imâm Muhammad bin ´Alî ash-Shawkânî (d. 1250)

Fath-ul-Qadîr (2/55)

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

إِنَّمَا جَزَاء الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ يُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ مِن قَبْلِ أَن تَقْدِرُواْ عَلَيْهِمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

“De som kämpar mot Allâh och Hans sändebud och vars strävan det är att störa ordningen på jorden och sprida sedefördärv skall utan förskoning dödas eller korsfästas eller få hand och fot på motsatta sidor avhuggna eller förvisas från landet. Denna förnedring skall de utstå i detta liv och i det kommande livet skall de få utstå ett outsägligt lidande; dock skall de som visar ånger innan ni har fått makt över dem skonas. Ni skall veta att Allâh är ständigt förlåtande, barmhärtig.”1

Av alla bestraffade med omnämnda bestraffningar undantar Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) dem som ångrar sig innan gripning. Tillsynes saknas skillnad mellan blod och egendomar och alla andra synder som fordrar föreskrivna straff. Med andra ord ska den ångerfulle innan gripning inte straffas. Sådan var följeslagarnas praxis. Vissa lärde anser emellertid att varken vedergällning eller andra mänskliga rättighet hävs till följd av ånger innan gripning. Den första åsikten är däremot den sanna. Dock häver inte ånger efter gripning bestraffning, ty Allâh sade:

إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ مِن قَبْلِ أَن تَقْدِرُواْ عَلَيْهِمْ

… de som visar ånger innan ni har fått makt över dem skonas.”

15:33-34