Allt är från Allâh

´Allâmah Rabî´ bin Hâdî al-Madkhalî

Qurrat-ul-´Aynayn bi Tawdhîh Ma´ânî ´Aqîdat-ir-Râziyayn, sid. 188-189

Ödet är alltså en av Allâhs (subhânahu wa ta´âlâ) hemligheter. Spekulera inte i ödet. Du är bara en myndig slav som ska göra det du är ålagd och underkasta dig Allâhs påbud och undvika Hans förbud. Frukta Allâh och vet att Han är medveten om dig. Känn ett ansvar framför Allâh och vet att du kommer att stå inför rätta framför Honom (tabârak wa ta´âlâ).

Om du skulle stjäla något från en Djabrî, kommer han att hoppa på dig. Inte ens han kommer att säga att din stöld var Allâhs handling. Han kommer att hoppa på dig för din stöld. Han kommer inte säga att du var påtvingad till stölden. Inte ens Djabriyyah tror på sitt struntprat när det väl kommer till kritan.

Ödet är som sagt Allâhs (tabârak wa ta´âlâ) hemlighet. Vi tror på ödet, både på det goda i det och det onda i det, och att allting är från Allâh. Inget i universumet existerar utan att Han vill att det ska existera. Slavarna gör sina handlingar och kommer att stå till svars för sina handlingar. Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) har skapat både dem och deras handlingar. Slaven får inte lov att skylla på ödet när han syndar, men han får lov att argumentera med ödet i tid av olyckor och härda med dem:

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ

Vi skall helt visst låta er utstå prövningar genom fruktan, hungersnöd, förlust av egendom och liv och frukter. Förkunna för de tålmodiga och uthålliga ett glatt budskap – för dem som när de drabbas av olycka och motgång säger: ”Vi tillhör Allâh och till Honom skall vi återvända.” Deras Herre skall välsigna dem och innesluta dem i Sin nåd; det är de som är rätt vägledda. ”1

Den ärligt troende betror Allâhs öde. Om han råkar ut för något positivt, tackar han Honom, och om han råkar ut för något negativt, härdar han och vet att allting är från Allâh. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

Den troendes tillstånd är underligt. Hans tillstånd är alltid bra. Detta gäller däremot endast den troende. Om han upplever något gott, visar han tacksamhet, vilket är bra för honom. Och om han upplever något ont, härdar han, vilket är bra för honom.”2

12:155-157

2Muslim (2999).