Allâhs sällskap fordrar ingen fysisk blandning med skapelsen

Hanbal bin Ishâq sade i boken ”as-Sunnah”:

”Jag sade till Abû ´Abdillâh Ahmad bin Hanbal: ”Vad betyder Allâhs ord:

وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ

”Han är med er, var ni än befinner er.”1

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَا يَكُونُ مِن نَّجْوَى ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَى مِن ذَلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

”Har du inte klart för dig att Allâh känner allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär? När tre samlas till en hemlig överläggning är Han den fjärde, och om fem samlas är Han den sjätte; och vare sig de är färre eller flera är Han med dem, var de än befinner sig. Till sist, på Uppståndelsens dag, skall Han låta dem veta vad deras handlingar [var värda]. Allâh har kännedom om allt.”2?

Han svarade:

”Det är Hans kunskap. Han känner till det dolda och det uppenbara. Han omfattar och bevittnar allting. Han känner till det dolda. Vår Herre är ovanför tronen utan gräns eller beskrivning. Hans fotpall omsluter himlarna och jorden.”

Imâm Ahmad förklarade sällskapet, Ma´iyyah, i detalj i ”ar-Radd ´alâ al-Djahmiyyah”. Sällskapet nämns i Qur’ânen på ett allmänt sätt, som i dessa två verser, och på ett specifikt sätt, som i följande verser:

إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّالَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ

”Allâh är med dem som fruktar Honom och som gör det goda och det rätta.”3

قَالَ لَا تَخَافَا إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَى

”Ni har ingenting att frukta! Jag skall vara med er; Jag hör och ser [allt].”4

لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا

”Var inte rädd – Allâh är med oss!”5

Om betydelsen hade varit att Han är med allting med Sin essens, skulle den allmänna skildringen motstridit den specifika. Det är allmänt känt att Allâhs ord:

لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا

”Var inte rädd – Allâh är med oss!”6

är specifika för profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och Abû Bakr till skillnad från deras otrogna fiender. Detsamma gäller orden:

إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّالَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ

”Allâh är med dem som fruktar Honom och som gör det goda och det rätta.”7

som är specifika för dem som gör det goda och det rätta till skillnad från de orättvisa och syndarna.

Det framgår varken i arabiskan eller i Qur’ânen att sällskapet fordrar en fysisk blandning mellan två essenser. Exempel på det är Allâhs ord:

مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ

”Muhammad är Allâhs sändebud. De som är med honom…”8

فَأُوْلَئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ

”De skall stå med de troende…”9

اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ

”Frukta Allâh och håll samman med de sanningsenliga!”10

Det finns många liknande exempel. Därför är det omöjligt att Allâhs ord:

وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ

”Han är med er, var ni än befinner er.”11

står för att Hans essens blandas med skapelsens essens. Likaså inledde Han versen med att tala om kunskap och avslutade den med att tala om kunskap. På så sätt bevisar sammanhanget att Han ville säga att Han har kunskap om skapelsen.

1 57:4

2 58:7

3 16:128

4 20:46

5 9:40

6 9:40

7 16:128

8 48:29

9 4:146

10 9:119

11 57:4