Allâhs ord ´Îsâ

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

فَنَادَتْهُ الْمَلآئِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَى مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِّنَ الصَّالِحِينَ

Och änglarna ropade till honom medan han stod i helgedomen, försänkt i bön, och sade: ”Allâh kungör för dig det glada budskapet om Yahyâ, som skall bekräfta ett ord från Allâh och vara en ledare, en renlevnadsman och en profet, en av de rättfärdiga.”1

Allâhs ord åsyftar ´Îsâ (´alayhis-salâm). ´Îsâ kallades för ”Allâhs ord” eftersom Allâh (ta´âlâ) sade till honom ”Bli” och han var utan fader. Därmed fick ´Îsâ namnet ”Allâhs ord”. En annan teori är att han är ett föremål för vägledning liksom Allâhs ord är ett föremål för vägledning. En tredje teori är att ordet är Allâhs (ta´âlâ) glada budskap till Maryam om ´Îsâ via Djibrîl (´alayhis-salâm). En fjärde teori är att Allâh talade om för profeterna i Sina skrifter att Han skulle skapa en profet utan fader. När löftet infriades fick han det namnet.

Yahyâ var den förste som trodde på och bekräftade ´Îsâ (´alayhimâs-salâm). Yahyâ var sex månader äldre än ´Îsâ. De var kusiner. Därefter mördades Yahyâ innan ´Îsâ (´alayhimâs-salâm) togs upp.

13:39