Allâhs oinskränkta och inskränkta ankomst

Muhammad ´Alî as-Sâbûnî fortsätter försvara dem – Ashâ´irah och Mâturîdiyyah – och säger:

”Om Allâhs ankomst säger de att det oinskränkta skall tolkas med det inskränkta. Allâhs (ta´âlâ) ord:

وَجَاء رَبُّكَ

”Och din Herre kommer…”1

أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ

”… eller att din Herre själv skall komma…”2

skall tolkas med Allâhs (ta´âlâ) inskränkta ord:

هَلْ يَنظُرُونَ إِلاَّ أَن تَأْتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ أَمْرُ رَبِّكَ

”Väntar de bara på att änglarna skall komma eller på din Herres straff i denna värld?”3

Hur kan vi då göra Takfîr på dem när de argumenterar med Qur’ânen i samband med vissa tolkningar?”

Vi gör som sagt inte Takfîr på dem. Vi säger däremot att de har fel och att de är vilsna i liknande tolkningar. Det är inte i dessa sammanhang som man tolkar det oinskränkta med det inskränkta eftersom det finns en skillnad mellan syftena i de olika verserna. Varje vers har sitt syfte. Sammanhangen varierar som sagt. Varje text gäller för sig och därför kan inte det oinskränkta tolkas med det inskränkta. ´Allâmah Ibn-ul-Qayyim sade:

”Allâhs (ta´âlâ) ankomst delas upp i två typer; oinskränkt och inskränkt. Om det är Hans nåd eller straff som kommer, är den inskränkt. I hadîthen står det exempelvis:

”Till dess att Allâh kommer med nåd och godhet.”

Ett annat exempel på det är Allâhs (ta´âlâ) ord:

وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بِكِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَى عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

”Ändå gav Vi dem en Skrift, där [allt] framställs fast och klart med [sann] kunskap, en vägledning och [en källa] till nåd för alla som tror.”4

och:

بَلْ أَتَيْنَاهُم بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِكْرِهِم مُّعْرِضُونَ

”Nej! Vi har nu gett dem den påminnelse [de behövde] men de vänder ryggen åt påminnelsen!”5

Likaså står det i rapporteringen:

”Det är endast Allâh som kommer med belöningarna.”

Den andra typen är den oinskränkta ankomsten. Exempel på dem är Allâhs (ta´âlâ) ord:

وَجَاء رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا

”Och din Herre kommer med änglarna i slutna led.”6

och:

هَلْ يَنظُرُونَ إِلاَّ أَن يَأْتِيَهُمُ اللّهُ فِي ظُلَلٍ مِّنَ الْغَمَامِ وَالْمَلآئِكَةُ

”Vill de kanske vänta till dess Allâh kommer till dem med änglarna med molnens tronhimmel?”7

Detta kan endast vara Hans (subhânah) ankomst. Så är fallet om det är oinskränkt. Vad skall man då säga om fallet är inskränkt och uttryckligt för att det är Han som kommer? Exempel på det är Hans (ta´âlâ) ord:

هَلْ يَنظُرُونَ إِلاَّ أَن تَأْتِيهُمُ الْمَلآئِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ

”Väntar de bara på att änglarna skall komma till dem eller att din Herre själv skall komma eller att några av din Herres tecken skall bli synliga?”8

Härmed bifogade Han Sin ankomst till änglarnas ankomst och därefter Sina teckens ankomst till Sin egen ankomst.”9

1 89:22

2 6:158

3 16:33

4 7:52

5 23:71

6 89:22

7 2:210

8 6:158

9 Mukhtasar as-Sawâ´iq al-Mursalah (2/385-386).