Allâhs kunskap och förmåga bevisar Hans rättvisa belöning

I Qur’ânen nämns Allâhs kunskap och förmåga som hot och skrämsel eftersom de berör belöningen. Allâh (ta´âlâ) sade:

قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ

”Säg: ”Han är den som har makt att låta ett straff drabba er ovanifrån eller underifrån eller att så förvirring och splittring i era led och låta några av er få utstå övergrepp från de andras sida.” Se hur Vi förtydligar budskapen för att de skall förstå.”1

أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لَا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُم بَلَى وَرُسُلُنَا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ

”Tror de kanske att Vi inte känner deras hemligheter och [inte vet om] deras överläggningar [bakom lyckta dörrar]? Helt visst [är det så] och Våra utsända är hos dem och nedtecknar [allt].  ”2

Detta nämns oerhört mycket i Qur’ânen. Syftet med det är dock inte bara en underrättelse om förmågan och kunskapen. Syftet är också frukten av dessa två egenskaper som är en rättvis belöning.

Den som har förmågan klarar av att belöna.

Den som har kunskap klarar av att belöna opartiskt och rättvist.

Den som inte har förmågan klarar inte av att belöna.

Den som har förmågan men saknar kunskap om detaljerna klarar inte av att belöna rättvist.

Herren (ta´âlâ) är däremot beskriven med en fullkomlig förmåga och en fullkomlig kunskap. Hans belöning beror endast på Hans vilja. Därför är den kloke ålagd att se till att rädda sig själv från Allâh genom att vara uppriktig och utföra goda handlingar.

1 6:65

2 80:43