Allâhs egenskaper skall förstås utan överdrift eller underdrift

Vad beträffar Allâhs ord:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

”Ingenting är som Han – Han som hör allt, ser allt.”1

så negeras jämförelsen inom allt. Denna vers avvisar Mudjassimah. Det förstås när Han (subhânah) säger att Han hör och ser samt när hörseln, synen, handen, lyssnandet och andra egenskaper som fastställs i Qur’ânen och Sunnah kommer på tal. De egenskaper skall bekräftas, men inte på ett sätt som liknar och jämförs med skapelsernas egenskaper. De skall förstås utan överdrift och underdrift i form av att de bekräftas så mycket att de jämförs med skapelsens egenskaper respektive negeras så mycket att de förnekas helt. Mellan de båda parterna och extrema sidorna finns Salafs metodik. Salaf bekräftade åt Allâh de egenskaper som Han bekräftade åt Sig själv på ett sätt som endast Han känner till. Det är ju Han som sade:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

”Ingenting är som Han – Han som hör allt, ser allt.”

142:11